Per Roberto Pescador

Avui al matí he anat a una conferència que parlava en vers de les escoles de segona oportunitat. Projectes vinculats al sistema educatiu on els i les joves amb menys oportunitats o una desconnexió major puguin participar de tal manera que reconnectin amb la seva realitat i puguin fer un itinerari formatiu laboral.

La presentació ha estat molt interessant. Mentre l’escoltava, he estat reflexionant i m’he adonat que del què estaven parlant d’una manera continuada era de la importància de l’adequació dels recursos a les realitat dels i les joves. Sense aquesta adaptabilitat, l’èxit no és possible i posaven l’èmfasi en la importància del projecte i en la seva metodologia. Aquesta metodologia destacava el projecte com a eix vertebrador de tot el procés i el que va fent els mateixos joves, fins i tot es parlava de que els i les joves es vinculaven amb el projecte.

Aquesta última afirmació, m’ha fet pensar si realment els i les joves es vinculen a un projecte o si en realitat es vinculen als professionals, educadors o referents que estan al projecte. Amb aquest dubte al cap he anat a fer la meva intervenció amb els joves.

En un moment donat, tirat amb els joves en un sofà, ha sortit la conversa de si ells realment anaven a un projecte o anaven en funció de les persones. Els joves han  coincidit que en realitat, el que els motivava és estar amb la persona ( li posen nom i cognom) ja que compleix un requisits que consideren que el fan una persona de fiar.

Al final moltes vegades pensem que el pes de la intervenció socioeducativa recau en com ideem el projecte o com el planifiquem, però en realitat els i les joves ho: tenen clar. La persona que acompanya és la clau per tal de que els i les joves es vulguin introduir en una nova aventura.

Des d’una perspectiva d’acompanyament extensiu, el referent és la persona que pot acompanyar aquest procés vital on el/la jove volen entrar i ho fan amb la confiança de que no faran sols el camí.

 

Roberto Pescador és educador de medi obert i expert en acompanyament extensiu.